Uw contactgegevens:

Uw klacht:

Mijn klacht betreft:

(vermeld de naam van de (kandidaat-)gerechtsdeurwaarder(s)/het gerechtsdeurwaarderskantoor tegen wie u een klacht wil indienen).

Een zoekmachine voor gerechtsdeurwaarders vindt u hier: https://www.gerechtsdeurwaarders.be/bailiff.

U moet duidelijk de gerechtsdeurwaarder(s) vermelden tegen wie u een klacht wilt indienen.

Een onbeperkt aantal bestanden kan worden geüpload.
Max 19 MB.
Toegestane types: gif, jpg, jpeg, png, pdf, doc, docx.
Bewijs

Deze bewijsstukken moet ook worden opgelijst op een schutblad.

Voorbeelden:

  1. Brief van de gerechtsdeurwaarder van 1 januari 2024
  2. Besluit van 10 februari 2024
  3. E-mail van mevrouw X aan de gerechtsdeurwaarder van 20 maart 2024

We willen graag uw aandacht vestigen op de volgende elementen:

  • In uw klacht moet duidelijk het verband worden aangetoond tussen de persoon of personen tegen wie u een klacht wilt indienen en de reden van uw klacht.
  • Uw klacht moet in duidelijke zinnen zijn opgesteld. Elke klacht die onduidelijk of moeilijk te begrijpen is, wordt als ongeldig beschouwd.
  • Dit is een tuchtklacht. Dit betekent dat de procedure anders is dan die van toepassing voor de hoven en rechtbanken. In praktische termen betekent dit:
    • Dat het tuchtauditoraat niet de bevoegdheid heeft om een gerechtsdeurwaarder te verbieden of te verplichten om iets te doen (geld in beslag nemen/geld terugbetalen/een ontruiming uitvoeren/een voorstel voor een afbetalingsplan aanvaarden/enz.). Als u een probleem hebt met de tenuitvoerleggingsprocedure, kan u de zaak voorleggen aan de beslagrechter (door middel van een dagvaarding).
    • Dat het tuchtauditoraat uw juridische vragen niet beantwoordt. Het heeft dus geen zin om te vragen: wat de gerechtsdeurwaarder wel of niet mag doen/controleren of uw afrekening klopt/vragen of we u kunnen informeren over een rechtsvraag/enz.
  • Uw klacht moet nauwkeurig zijn. Ze moet uitleggen waarom u vindt dat de aangeklaagde gerechtsdeurwaarder(s) de deontologie van het beroep heeft/hebben geschonden (als u wenst, kan u de Deontologische code vinden op onze website, onder “Menu” en dan “Reglementen”).

Voorbeeld van een onduidelijke klacht: “Ik dien een klacht in omdat de gerechtsdeurwaarder mij €1.000 aan extra kosten in rekening heeft gebracht.” Deze zin is onnauwkeurig omdat niet wordt verduidelijkt wat deze €1.000 aan kosten zijn of waarom de gerechtsdeurwaarder ze niet in rekening kon brengen.

Uw klacht moet bewijsmateriaal bevatten. Dit bewijs moet worden genummerd en in chronologische volgorde worden opgesomd.